Flädersaft med mindre socker

Ja, det ska ju vara mycket socker i marmelad, sylt och saft. Men nu sist tyckte jag att flädersaften blev väldigt söt, så jag testar en ny variant med hälften av sockret i det recept jag alltid följt.

Det gäller väl att förvara den här saften i frysen antar jag, men det är ju ok. Jag fryser in i små petflaskor, så det kommer ju gå åt rätt snabbt när de är upptinade. Och när flaskorna tar slut får det bli i plastburkar. I februari kommer det kännas somrigt och soligt att kunna skeda upp lite saft, lagom till ett glas.

60-65 blommor
4 l vatten
2 kg socker
3 skivade citroner
30 g (en påse) citronsyra

Koka upp vatten (lite mer än 1l i taget) i vattenkokare, häll över sockret och se till att det smälter. Häll sockerlagen över blommor, citronsyra och citronskivor. Häll i resternas vattnet efterhand som det kokar upp. Ställ kallt och med lock på i 3-4 dagar. Sila av. Frys i småflaskor (lämna några cm luft i toppen av flaskan så att den inte exploderar i frysen) och i burkar.

Här hittar du

Lämna en kommentar