Middag med anor i mitt 90-tal – Purjolökspaj med keso

20140323-175734.jpg

Igår åt vi purjolökspaj till middag här hemma. Receptet har jag haft sedan tidigt 90-tal. Jag kommer ihåg att jag satt i mitt pyttelilla kök på Masthugget och förde över mina viktigaste recept i en nyinköpt skrivbok med ringpärm. Viktigt det där med ringpärmen minns jag, så att man kunde lägga upp ett uppslag eller en sida utan att boken slog igen sig av sig själv under matlagningen. Kolla här, pannkakor på ena sidan och den här goda pajen på nästa 😊

20140323-173203.jpg

På den tiden stod det grädde i recept på äggstanning och det var vispgrädde de menade. Jag och min kompis A ville ju hålla oss snygga och smala, så kesotipset var välkommet kan jag lova. Det smakar dessutom väldigt bra med keso i äggstanningen. Jättegott.

Receptet finns ju visserligen på bild, men tänkte ändå förtydliga lite.

Pajdeg
Nyp ihop 50 g smör, 2,5 dl mjöl (jag blandar gärna olika sorter, t ex 4 delar vete & 1 del grovt rågmjöl) och 1/2 tsk örtsalt. När det är smuligt och blandat, tillsätt 2 msk kallt vatten och arbeta snabbt ihop. Lägg i kyl ca en halvtimme.
Tryck ut pajdegen i formen och förgrädda i 225 grader i ca 10 minuter.

Fyllningen
2 rejäla purjolökar
1 burk (250 g) keso
2-3 stora ägg
2 dl riven ost (lagrad prästost är gott)
Salt & peppar

Börja med att halvera och tvätta purjolökarna noga. Skär dem sedan i skivor som är ca 1/2 centimeter tjocka. Förväll alltihop i saltat vatten. Slå av vattnet och låt purjon rinna av.

Rör ihop ägg, keso och ost och smaka av med salt och peppar. Använd örtsalt om du gillar det. Det gör jag 😊

Blanda ner den avrunna purjon och rör runt. Häll blandningen i pajskalet och grädda härligheten i ungefär 20 minuter på 225 C.

Mums!

5 reaktioner på ”Middag med anor i mitt 90-tal – Purjolökspaj med keso

  1. Pingback: Veckans mat – första veckan i maj | Mat på mitt sätt. Och vännernas.

  2. Pingback: Pizzabitar till buffé | Mat på mitt sätt. Och vännernas.

  3. Pingback: Så här kan man också göra veckomatsedel. | Mat på mitt sätt. Och vännernas.

Lämna en kommentar