Hembakat bröd helt utan surdeg & prestige

Det finns flera bra anledningar att baka sitt eget bröd till vardags: Det blir gott, du kan innehållsförteckningen i huvudet , en limpa kostar inte ens i närheten av 35 kronor, det möglar när det blir gammalt… För att nämna några.

20140131-131240.jpg

I vårt hus bakas det bröd två till tre gånger i veckan. En sats som är lagom för en plåt blir två stora eller fyra små limpor, som räcker i några dagar.

Jag bakar aldrig någonsin med surdeg även om jag gärna äter surdegsbröd. Sanningen är att jag har försökt. Flera gånger. Till och med av den färdiga surdegen man kan köpa i affären, blev brödet en besvikelse. Det är som om det vilar en surdegsförbannelse över mig, så nu har jag gett upp. Fram för jäst och bikarbonat, heja heja otrendigt brödbak!

Degen blandar jag i min gamla Electrolux assistent, som jag fick i present för ungefär 15 år sedan. Vilken arbetshäst, förresten! Hade aldrig bakat så ofta om den inte fanns.

Så här gjorde jag idag:

1 pkt jäst
8 dl fingervarmt vatten
1 dl olivolja
3 stora morötter, finrivna
1 tsk kummin
Ca 3/4 påse vetemjöl (2-kilospåsen)
1,5 msk salt
1 dl pumpafrön

Lös jästen i lite av vattnet. Häll på resten av vattnet och olivoljan. Ner med morötterna och kryddan och blanda runt. Sedan är det dags för mjölet. Jag kör assistenten på låg hastighet och häller på mjöl tills degen ser mättad, men inte torr, ut. Låter sedan maskinen köra en stund och så ner med mer mjöl. När glutenet gör att degen ser så där rätt ut (seg och elastisk), då häller jag i saltet och kör några minuter till. Precis när det är klart tippar jag i pumpafrön. De ska bara blandas jämnt i degen.

Sedan jäsningen: En timme kanske. Jag ställer oftast bunken på en ganska sval plats, som vid ett fönster så här på vintern och väntar tills den är på väg ut ur bunken.

Sedan trycker jag ihop den, knådar litegrand på bänken och delar i fyra lika stora bitar. Dessa slarvar jag ihop limpor av idag. Nedan ser du hur det såg ut när de just lagts att jäsa och sedan när de jäst färdigt.

20140131-120031.jpg

20140131-121734.jpg

Ugnen står nu på 225 grader. När jag ställer in plåten (nedre delen av ugnen), kastar jag in ett par matskedar vatten i botten av ugnen, stänger snabbt och sänker temperaturen till ungefär 180 grader. Det där vattnet gör att skorpan blir så krispig och god.

Runt 30 minuter i ugnen brukar det bli. Jag tittar och när det ser rätt ut tar jag ut ett bröd och knackar med knogen på undersidan. Låter det ihåligt är brödet färdigt. Och slutligen, ingen handduk ovanpå när bröden ligger på galler för att svalna. Det skulle förstöra den där goda skorpan.

Lämna en kommentar